Op naar het zuidereiland!

18 januari 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Na vele vragen hier dan weer een blog vanuit de andere kant van de wereld! Iedereen een fijne kerst en oud op nieuw gehad? Wij willen iedereen een heel gelukkig 2017 wensen in ieder geval!

Kerst in de zon

Het kerstgevoel wat we normaal hebben, hadden we hier totaal niet. Toch hebben we wel een leuke kerst gehad. Op kerstavond zijn we voor de eerste keer uit eten geweest en hebben daarna mee gedaan aan een quiz. Om 12 uur was Nikki jarig dus natuurlijk wilde we nog even gaan stappen! We stonden in de kroeg en het was bijna 12 uur, gaan de lichten aan... de kroegen sluiten om 12 uur met kerstavond. Oke dan maar door in het hostel.. waar we vervolgens ook worden weggestuurd. Hierdoor moesten we bij het meer gaan zitten en hebben naar de prachtige sterrenhemel gekeken! Dat is hier zo prachtig! Het is niet te beschrijven en er zijn ook geen goede foto's van te maken.

De volgende dag moesten we de bus hebben. We hebben onze kerst dus in de middle of nowhere doorgebracht met Stray. We hebben hier een hert (waar het vel en haar nog aanzat!!) en groenten gegeten die ze die morgen hadden gedood. Op tweede kerstdag is Nikki gaan kajakken. ‘Het was er prachtig, overal bergen rondom de rivier.’

Tongariro crossing

Als je aan mensen vraagt wat je in Nieuw-Zeeland gedaan moet hebben, dan is het de Tongariro crossing. Natuurlijk hebben wij deze ook gedaan. Het is een hike van ongeveer 6 uur waarbij je over een berg komt en langs mooie meren. Deze meren zijn helderblauw en dus erg mooi om te zien. Ook al waren we na afloop kapot, het was de moeite zeker waard!

Wellington

In Wellington hebben we onze eerste aardbeving ooit gevoeld. Het was een best krachtige, maar hij gebeurde ergens in de zee. Hierdoor voelde wij hem wel, maar hij duurde niet lang en het was niet heel heftig. Het was wel schrikken en je weet toch niet precies wat je moet verwachten op zo’n moment. Komt er nog een aftershock, moeten we ergens naar toe? Het was maar 2 tellen en er was geen aftershock, dus het was oke. Al waren we wel geschrokken.

Wij hebben ons nieuwe jaar gevierd in Wellington. We hebben met een groep gebarbequed en daarna zijn we het vuurwerk gaan kijken en hebben natuurlijk een aantal pilsjes gedronken. Het was een erg gezellige avond. Hopelijk hebben jullie het ook naar jullie zin gehad zonder ons?! Voor de rest was er eigenlijk niet veel te beleven in Wellington. Er is een berg, gratis museum en heel veel restaurants. Ze hebben hier de meeste restaurants van de wereld per inwoner.

Het zuidereiland: Nelson

In het nieuwe jaar zijn we naar het zuidereiland gegaan. De bergen zijn hier nog mooier en het is nog uitgestrekter. Als eerst zijn we naar Nelson gegaan. Hier hadden we een mooi hostel met zwembad en daar hebben we een weekje kunnen chillen. We hebben een keer fietsen gehuurd en zijn hiermee door de wijngaarden gaan fietsen: lekker Nederlands! In onze tijd in Nelson hebben we ook nog een keer een auto gehuurd met twee andere meiden. Zo zijn we een dag met hen naar Nelson lakes geweest en de andere dag naar de Golden Bay. Als je een eigen auto huurt heb je toch net wat meer vrijheid dan dat je met de bus reist. Je kunt stoppen waar je maar wilt en hoelang je maar wilt.

Abel Tasman

Na Nelson door naar Abel Tasman met Stray. We hadden hier al vanalles over gehoord. En ja hoor: het was prachtig! Samen met de groep van Stray hadden we een zeilboot gehuurd. Hiermee zijn we langs de golden bay afgezeild, hebben gezwommen en zelfs zeehonden gezien. Het was een heerlijke dag, maar helaas was het maar voor twee nachten. Franz Josef Hierna door naar Westport voor een nacht en daarna Franz Josef. In Franz Josef is de Franz Josef Glacier. Dit is heel bijzonder, want deze zijn er nog maar een aantal over de hele wereld. Je kunt door middel van een helicopter op deze glacier en hier dan een wandeling maken. Dit wilden wij ook gaan doen, maar helaas was deze 3 dagen op een rij gecancelled. Toen zijn we in Franz Josef maar gaan wandelen en hebben in de hot pools gelegen, dat was ook geen straf. De laatste avond kwamen Myrte en Jesse langs, heel gezellig om weer eens wat mensen uit onze buurt te spreken!

Sandflies & regen

Het is hier super mooi en indrukwekkend, maar het backpackleven in Nieuw-Zeeland gaat niet alleen maar over rozen. Ondertussen worden we ongeveer iedere dag lek gestoken door de muggen en de sandflies. Dit jeukt echt ontzettend! De afgelopen week regent het alleen maar. In Franz Josef valt gemiddeld zo’n 4-5 meter per jaar aan regen en in Milford Sounds (waar we binnenkort naartoe zullen gaan) valt gemiddeld zo’n 10 meter regen per jaar. Door die regen zitten wij hier nu wel binnen deze blog voor jullie te schrijven! Tot snel allemaal! Over 1 maand en 3 dagen op precies te zijn!

Kusjes Loes en Nikki.

1. Yvon:
    18 januari 2017
    Ziet er weer super leuk ui dames!! Hopelijk stoot het snel met regenen! Veel plezier nog!!
    Groetjes Yvon
  2. Peter:
    18 januari 2017
    leuk versiag leuke foto,s wat een prachtig land