Alweer een maand voorbij

22 december 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Het is alweer een tijdje geleden, maar hé: geen nieuws is goed nieuws!

Raglan

Op 4 december zijn we naar Raglan gegaan. Het surfplaatsje van Nieuw-Zeeland. Natuurlijk stond het op onze bucketlist om dit ook te gaan proberen. Eigenlijk wilden we les nemen, maar alles is best duur dus we zijn het zelf gaan proberen. Bij ons prachtige hostel konden we borden huren en kregen we een auto mee. Dus Nikki moest voor de eerste keer aan de andere kant van de weg rijden, spannend! Het surfen was erg leuk, je wilt het maar blijven proberen tot het lukt om te staan! Het is een paar keer gelukt om echt te blijven staan! We hebben in ons hostel gezellige mensen ontmoet waar we savonds drankspelletjes mee speelde. We wilden eigenlijk niet weg uit het mooie Raglan, maar het is vast op andere plekken ook mooi.

Te Kaha

Na een nachtje in Rotorua te zijn gebleven gingen we door naar een heel klein plaatsje, Te Kaha. We wilden eigenlijk meerdere nachten blijven, maar er was werkelijk niks te doen in de buurt. De mensen bij de accomodatie waar we verbleven waren wel superlief! Het was een maori familie. Dat is hier een soort bevolkingsgroep die leven in een andere cultuur dan andere Nieuw-Zeelanders. Er zijn ongeveer 64 'stammen'. Iedere stam heeft andere gebruiken. Een daarvan is bijvoorbeeld de Haka, die het Nieuw Zeelandse rugbyteam ook doet. In Te Kaha werden we verwelkomt met een lied en de bekende Hongi (neusbegroeting). Een unieke en interesante ervaring om deze cultuur te leren kennen.

Gisborne

Na een nacht in Te Kaha zijn we verder gereden. Onderweg hebben we het meest oostelijke puntje van de wereld bezocht. Daarna zijn we naar Gisborne vertrokken. Hier zijn we in totaal 4 nachten gebleven, waarvan 1 met stray en 3 in een andere accomodatie. Stray garandeerd namelijk altijd één nacht. Soms boeken we dus zelf en soms laten we Stray boeken. Er was een klein vliegtuigje neergestort op een electriciteitspaal in Gisborne. Hierdoor was alle stroom uitgevallen voor ongeveer 24 uur! Dat was gaaf om een keer mee te maken, maar dan ontdek je ook hoe afhankelijk je bent van elektriciteit. Zo waren we bijvoorbeeld aan het koken in het donker. In Gisborne hebben we ook een keer proberen te surfen. Helaas waren de golven te hoog en te veel. Toen zijn we maar iets gaan doen wat iedere Nederlander kan: fietsen! Door Gisborne, langs het water en op het strand. De laatste dag in hadden we een auto gehuurd met in totaal 7 personen! Erg fijn, want dan kunnen we alle kosten splitten. Die dag zijn we van de langste rock slide afgegaan met een klein surfbordje.

Rotorua
Rotorua staat onder de Nederlanders ook wel bekend als: rotteroerei. Dit komt omdat het er naar rotte eieren stinkt. Deze geur komt van een soort van hot pools die in de hele stad zitten. Zij produceren zwavel en dat produceert de stank. Er lopen allerlei hete stromingen onder de grond in Nieuw-Zeeland. Deze zijn ontstaan doordat er vroeger een vulkaan is uitgebarsten.  Die stromingen zorgen ervoor dat er bijvoorbeeld hot springs zijn. Deze springs zijn lekker warm en kan je lekker in badderen. Het zorgt er ook voor dat er ook mudpools zijn van 300 graden. Wat een bizar land! Vulkanen, stranden, hot pools, ze hebben hier van alles en dan hebben we nog maar 1/3 gezien van het land.
In Rotorua zijn we gaan raften in een rivier en van een waterval van 9 meter hoog! Dit is de hoogste plek op de wereld waar dit kan! Helaas lagen we een keer onder de boot en dat was best eng. Er zijn natuurlijk heel veel ervaren kajakkers bij, dus moeders rustig maar we leven nog!! Bij het raften hadden we mensen leren kennen die ons uitnodigden om op zondag mee te doen aan een kroegentocht. Op het laatste moment kwamen we erachter dat we verkleed moesten gaan! We hebben dus nog snel wat accesoires gekocht en hebben al een beetje carnaval gevierd!

Lake Aniwhenua
De volgende dag (met een kleine kater) zijn we naar de volgende stop gereden. In Lake Aniwhenua hebben we weer een maori-village bezocht. We werden verwelkomt in het dorp in een maori huis. Aan het eind van de dag hebben we hangi gegeten. Er zitten dan een soort van koolen in de grond waar ons eten bovenop komt en daaroverheen doen ze doeken en zand. Ons eten was voor 2.5 uur begraven en daarna was het goed?! Heel erg gek om te zien, maar erg lekker!

Taupo

Gisteren zijn we gearriveerd in Taupo. Hier heeft Loes meteen een skydive gedaan van 12000 ft! En dat was heeeel erg gaaf. Het stond al lang op mijn bucketlist, maar ik had pas de dag ervoor besloten dat ik het in Taupo ging doen dus het kwam best wel onverwacht! Op het begin was het ook wel even spannend, maar zodra ik het vliegtuig instapte was het leuk! Het vliegtuigje was zo op de juiste hoogte en ik was de tweede die eruit moest springen. Heel bizar dat dan opeens de deur opengaat en je daar dan ook uit gaat springen!! Haha. Maar ik was blij dat ik als tweede was dus ik had geen tijd meer om na te denken. Zodra we eruit gesprongen waren was het ontzettend gaaf!! Het uitzicht was prachtig en het geeft echt een kick. Het ging alleen veel te snel, ik zou het graag nog een keer willen doen! :)

Hierna zijn we nog met wat jongens de rivier op gegaan in banden. Hier hebben we heerlijk liggen chillen 's middags. Aan het einde van de rit kwamen we uit bij een andere hotspring. We blijven nog 3 nachten in Taupo en gaan natuurlijk tongariro crossing doen. We zullen kerst doorbrengen in de middle of nowhere (zonder bereik of internet haha) en oud op nieuw in Wellington! We willen via deze weg iedereen een fijne kerst wensen en al het goeds voor 2017!